Hantering av personuppgifter (GDPR)


När du kontaktar oss tar vi del av dina personuppgifter.
Här kan du läsa om hur vi behandlar dem och vilka rättigheter du har. Från och med den 25 maj 2018 behandlas personuppgifterna enligt dataskyddsförordningen GDPR.

All slags information som handlar om eller kan knytas till en levande person kallas för personuppgifter. För att skydda dig mot att din personliga integritet kränks när personuppgifter behandlas finns dataskyddsförordningen, även kallad GDPR. Med ”behandla” menas bland annat att samla in, registrera, lagra och bearbeta personuppgifter.

Syftet med att behandla dina personuppgifter

När du blir ombedd att lämna dina personuppgifter till Unikom, ska syftet med personuppgiftsbehandlingen i det aktuella ärendet framgå tydligt. Ibland hämtar vi personuppgifter från någon annan än dig själv, exempelvis från Skatteverket.

Vad som händer med dina uppgifter

Här på vår webbplats kan du komma i kontakt med Unikom. Du kan skicka mejl eller använda elektroniska webbformulär. När du kontaktar oss så lämnar du vissa uppgifter om dig själv. Det behövs för att vi ska kunna återkomma till dig eller påbörja handläggningen av ditt ärende. De tjänstepersoner som administrerar ditt ärende får ta del av dina personuppgifter. När det är tekniskt möjligt begränsas åtkomsten till dina personuppgifter med hjälp av behörigheter i verksamheternas digitala administrationssystem.

Lagring av personuppgifter

Dina personuppgifter sparas av Unikom när de är nödvändiga för att vi ska kunna behandla ditt ärende. Det kan gälla att du kontaktar oss och ställer en fråga eller skickar in en spontanansökan. Personuppgifter som kommer in till oss blir i regel allmänna handlingar. Därför får Unikom  inte spara uppgifter hur som helst, utan måste följa lagar och regler för dokumenthanteringsplaner och gallringsbeslut.

Kontakta Unikom om du vill ha mer information.

Dina rättigheter när det gäller personuppgifter

Du kan

  • begära tillgång till dina och dina minderåriga barns personuppgifter
  • begära rättelse, radering eller begränsning av behandling av dina personuppgifter
  • invända mot behandling av dina personuppgifter
  • begära dataportabilitet, vilket innebär att få ut dina personuppgifter så att de kan flyttas till en annan personuppgiftsansvarig. Den här rättigheten rör troligen främst personliga konton i sociala medier och inte personuppgifter hos en kommun.

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på ditt samtycke kan du när som helst ta tillbaka det. Samtycket gäller då till och med den dag som återtagandet skedde. Du kan också klaga på vår behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen. Eftersom det finns särskilda regler kring hanteringen av allmänna handlingar så begränsas ibland vissa av dessa rättigheter. Detsamma gäller för myndighetsutövning.

Så begär du ut personuppgifter

Om du vill begära ut en kopia på dina personuppgifter som behandlas hos Unikom använder kontaktar du info@unikom.se.  

Rulla till toppen